foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
.

Zespół Placówek Oświatowych w Grudusku

Klasa IIIa wzięła udział w VIII edycji ogólnopolskiego projektu „ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM!”, który odbywa się pod Honorowym Patronatem Pierwszej Damy, Agaty Kornhauser –Dudy. Jest to projekt edukacji prozdrowotnej dla zerówek i klas I-III szkół podstawowych. Głównym celem projektu jest  wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów  szkodliwych dla zdrowia. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.

Zadanie 1

LEKCJA: W białej krainie – ostrożnie z solą i cukrem.

Zajęcia „W białej krainie ” poprzedziła krótka diagnoza, przeprowadzona wśród uczniów  klas  I-III. Czy uczniowie spożywają podczas przerw  słodkie i słone przekąski? Tak, lecz niechętnie przyznają się do tego. Uczniowie wiedzą, że  słodycze czy chipsy są niezdrowe, lecz nie wiedzą dlaczego. Wstydzą się przyznać do spożywania niezdrowych produktów. Wiedzą natomiast, że warzywa i owoce są zdrowe, bo zawierają witaminy. Nie są świadomi tego, iż są  znakomitymi zamiennikami słodyczy.

Przez kilka dni chętni uczniowie tworzyli cukrową wróżkę, którą zespół nazwał  Cukurellą. Do jej stylizacji wykorzystano opakowania po słodyczach,  zebrane od uczniów klas I-III.

Wprowadzeniem do zajęć  były zagadki, które zaciekawiły i zainspirowały uczniów. Do scenariusza dołączyłam również zagadki ze zbioru „A jak będzie słońce…”

Podczas podróży do Białej Krainy odsłoniłam przygotowaną wystawkę (różne rodzaje cukru i soli oraz produkty zawierające ich nadmierne  ilości, tj. sos sojowy i syrop klonowy)

 Zwiedzanie połączone było ze smakowaniem, oglądaniem i  zapamiętywaniem postaci, w jakich występują cukier i sól. Zwiedzanie przerwała Cukurella, która poinformowała o swoim problemie i poprosiła uczniów o pomoc. Pracując w  grupach, zapisali swoje pomysły. Zapisy dotyczyły  złego samopoczucia i związanych z tym różnych dolegliwości, niechęci do jedzenia oraz  pragnienia picia. Następnie chętni uczniowie  przeczytali wiersze M. Strzałkowskiej „Ale słono!” i „Słodkie życie”,  wzbogacając wiedzę o soli, cukrze, szkodliwości spożywania nadmiernych ilości słodyczy oraz o zamiennikach słodyczy, tj. suszonych  owocach.

Z uzupełnieniem drzewek decyzyjnych uczniowie nie mieli większego problemu. W trakcie pracy pojawiła się propozycja stworzenia postanowienia o niejedzeniu słodyczy przez jeden tydzień. Postanowienie podpisali wszyscy uczniowie.

Na podstawie przyniesionych opakowań po żywności  i po odczytywaniu etykiet odbyła się rozmowa nt. „Gdzie ukrywają się cukier i sól?”. Im dalej w składnikach etykiety danego produktu  występują cukier i sól, tym produkt jest zdrowszy. Było to oczekiwanym wnioskiem  i podsumowaniem  rozmowy. W celu ostrzeżenia i wystrzegania się przesłodzonych i przesolonych produktów, trzy dziewczynki postanowiły  przygotować klasową wystawkę.

Układanie puzzli i wyników działań matematycznych było jedną z najprzyjemniejszych czynności. Klasa sprawnie i poprawnie ułożyła  w kilkuosobowych zespołach I i II zadanie, którego rozwiązaniem było hasło: „My nie solimy, nie słodzimy, wybieramy witaminy”.

Powrót do klasy Zdrowolotem nie był łatwy. Odbywał się  przemyślaną wcześniej drogą (pomiędzy stolikami). Informację  uczniów o trudnościach powrotu i zmęczeniu powiązałam z trudem zmiany nawyków żywieniowych.

 Narysowanie szczęśliwego zakończenia historii o Białej Krainie było zadaniem domowym uczniów. Wspólnie oceniliśmy  prace plastyczne i wysłuchaliśmy  historii opowiedzianych przez chętnych uczniów. Bajki zilustrowano starannie i pomysłowo.

 

 

 Zapraszamy do galerii

  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.jpg
  • 5.jpg
  • 6.jpg
  • 7.jpg
  • 8.jpg
  • 9.jpg
  • 10.jpg
  • 11.png
  • 12.png
  • 13.jpg
  • 14.png
  • 15.jpg
  • 16.png

2018 Copyright Zespół Placówek Oświatowych w Grudusku Rights Reserved